“Life Is Yours” von Foals – laut.de – Album

laut.de-Kritik

Londenaren vegen vrolijk het lockdown-stof van zich af.

Review door Christian Kollasch

Hoe behoud je eigenlijk je zonnige karakter? Na dit veulens met hun ambitieuze dubbelpakket “Alles wat niet opgeslagen is zal verloren gaan“Toen we in 2019 dringend aandacht vroegen voor klimaatverandering, stond de volgende crisis voor de wereld onmiddellijk voor de deur met de Covid-pandemie.

Tourstops, isolatie en afstand dwongen de Londense indie-favorieten om een ​​pauze te nemen, maar in plaats van in een pandemische winterslaap te gaan, gebruikte de band de lockdown om een ​​van hun meest compromisloze dansplaten te schrijven. Zo werkt dat”Het leven is van jou” over de hele lengte als een bevrijdende klap, waarmee het trio met hun heupen schudt om het lockdown-stof af te stoffen.

Geschikt voor de heropening van de dansvloeren in clubs en concertzalen, leveren Foals nu de optimale begeleiding van puntige riffs, die ze lichtjes op een mix van indierock, synthpop, Funk en leg electronica. Dat de band deze opwindende levenshouding heeft behouden in de diepten van de Londense lockdown is een opmerkelijke prestatie.

Dus de timing is goed, de groove is goed, en ook de veulens hebben conceptueel de juiste weg ingeslagen. Waar de succesvolle voorganger met zijn twee edities soms zwaar beladen leek, zuivert de band door”Het leven is van jou” de inhoud en verdeelt deze in een heldere speeltijd die bijna zonder vulmiddel voorbij komt.

Ook zij maakten een U-bocht met de productie. Veulens hadden de voorganger helemaal alleen geleid, met “Het leven is van jou” vertrouwden ze op een teamspel met verschillende producenten, waaronder John Hill (Florence en de machine, Portugal. De man) en Dan Carey (Tamme Impala).

Maar er kan geen sprake zijn van te veel koks. Hier vullen alle betrokkenen elkaar prachtig aan en ontstaat er een geluid dat uit één stuk lijkt te bestaan. Er is echter voldoende variatie over de lengte van het album zonder dat Foals al te veel bochten hoeft te nemen. Het titelnummer opent”Het leven is van jou” met de geruststellende Foals-handelsmerken bestaande uit ingewikkelde ritmes van drummer Jack Bevan, synthdrive van Jimmy Smith en de dromerige vocale melodieën van Yannis Philippakis. Het nummer doorstaat de vibe-check bij de eerste poging en de heupen bewegen hier bijna.

Maar dan moet het uiterlijk met de furieuze dansvloerspits zijn’Maak me wakker” niet meer stil blijven staan. Hier bewijzen Veulens met een goed snuifje Funkdat ze zelfs na zes albums nog steeds geweldige dancehits zoals “My Number” of “Total Life Forever” kunnen produceren. “Maak me wakker” mag op termijn meedoen aan het verplichte live programma.

In de productie vallen ook hier de geaccentueerde drums op, die uit de speakers knallen. Veulens klonken niet zo krachtig, zelfs niet op hun grootste momenten als “Inhaler”. Je zou de ritmesectie misschien te opdringerig vinden en een meer gebalanceerd geluid wensen. Met de focus op de dansvloer echter distantieert Foals zich logischerwijs van de klassieke indie rock sound van vroeger en zet de beat op het voetstuk.

Dus ook bij “2 uur ‘s nachts“, die eerst omhoog kruipt met percussies, waarin een pakkende riff zacht als boter snijdt. Philippakis bouwt het lyrische contrast met de party sound op met zijn tekst over all nights, repressie en zelfvernietiging:”En ik ben hier eerder geweest / ik wilde altijd meer / Maar ik wist nooit wanneer ik moest eindigenMet al het feesten dat gaande is, blijven veulens hun bedachtzame streak verbergen tussen drankjes en stroboscooplampen.

2001” stopt daarna met verdere radio en Disco– Ontsnapt aan het tempo. Ook hier borrelt het geluid vrolijk mee op het stuwende ritme. Veulens maken een klankstructuur uit zoveel speelse lagen dat de talrijke toppen pas na meerdere passen zichtbaar worden. Ondertussen verschijnt John Travolta in witte fakkels in het geestesoog. De discobal glinstert op dit punt bijzonder fel.

Eerst “Fladderen“Verlaagt het tempo een beetje met zijn fidgety synth-thema en stampt stoïcijns naar de climax waar de kenmerkende gitaarriff door de muur van geluid breekt.”Er hoog uitzien” legt het moment vast met vederlichte droompop. Veulens lijken bijna gewichtloos in het refrein, terwijl de stem van Philippakis overgaat in de galm.

Uit zicht” levert met zijn Nieuwe Golf-Bas loopt meer retro gevoel, maar blijft wat bleek vergeleken met de voorgangers. In deze run is dat echter kritiek van een zeer hoog niveau.

Eén hoogtepunt hebben ze toch voor het laatst bewaard. De glinsterende elektronische koortsdroom “Wild Groen” sluit het album af met een extatische onderstroom, die opstijgt als in een trance tussen synthloops en Philippakis’ sferische zang tot een geweldige EDM-zomerhit. Veel succes aan degenen die dit beest live ervaren tijdens het festivalseizoen van dit jaar.

Veulens hebben met “Het leven is van jou” toonden de juiste mindset tijdens de moeilijke lockdown periode, lieten zich niet meeslepen, en keren nu terug naar de podia met een van hun meest aangrijpende platen. De band haalt opgelucht adem en iedereen die er eindelijk zonder beperkingen aan mee kan doen kan ontspannen vrijstaande, met zweet doordrenkte danssessies.