Nauwe vertrouwelingen van Patricia Schlesinger – RBB laat weer een manager vrij

In de affaire rond beschuldigingen van vriendjespolitiek heeft Rundfunk Berlin-Brandenburg (RBB) het hoofd van de hoofdafdeling, Verena Formen-Mohr, met onmiddellijke ingang vrijgelaten. Dat bevestigt een woordvoerder van de openbare omroep dinsdag van het Duitse Persbureau. De “Spiegel” had eerder gemeld. Nadat Schlesinger in 2016 tot directeur was gekozen, stapte Formen-Mohr over van NDR naar RBB. Aanvankelijk was ze redacteur voor strategische taken. Meest recent maakte ze deel uit van het management van de dochteronderneming “RBB Media”.

Luxe verbouwing van de vloer van Schlesinger kostte meer dan een miljoen euro

Dinsdag werd ook bekend dat de verbouwing van de directieverdieping van Schlesinger ruim twee keer zo duur was als eerder bekend: het kostte zo’n 1,4 miljoen euro, eerder werd uitgegaan van 650.000 euro. De conversie werd waarschijnlijk ook gefactureerd in schijven van 200.000 euro. Alles eraan zou luid zijn geweest “Bildmoet worden goedgekeurd door de raad van bestuur.

Adjunct-directeur Hagen Brandstätter noemde de miljoenen op een personeelsvergadering. Daarin eisten de medewerkers het ontslag van Brandtäter en programmadirecteur Jan Schulte-Kellinghaus. Rationale: “We zijn boos, hebben er geen vertrouwen meer in dat jullie kunnen helpen heropstarten.”

RBB laat vertrouwenspersonen van Schlesinger vrij – directeur kondigt terugtrekking aan

Brandstäter, de directeur van de omroep en al jarenlang hoofd administratie, had maandag al aangegeven dat hij komend voorjaar met pensioen gaat. Verschillende deelnemers aan de vergadering van de Broadcasting Council vertelden de “Tagesspiegel”. Hij had eerder aan de medewerkers van het station geschreven. Hij verontschuldigde zich dat het management “deze situatie niet kon voorkomen of in ieder geval snel kon afwenden”. Hij zei niets te weten over Schlesinger’s privé-autoritten en diners die aan het station werden gefactureerd, zei hij maandagavond in een RBB-special.

Ondertussen is het Berlijnse parket een onderzoek gestart tegen Schlesinger op verdenking van ontrouw en het aanvaarden van uitkeringen. Schlesinger, haar man, ex-Spiegel-journalist Gerhard Spörl, en voormalig RBB-bestuursvoorzitter Wolf-Dieter Wolf worden onderzocht. In juni had het parket nog geen eerste vermoedens.

De Schlesinger-affaire gaat over salarisverhogingen, bedrijfswagens en etentjes op kosten van de omroep

De eerder onopgeloste aantijgingen variëren van dubieuze adviescontracten tot een bouwproject van RBB dat nu on hold is gezet, een salarisverhoging voor Schlesinger met 16 procent tot ruim 300.000 euro en een extra vijfcijferig bonussysteem. Het gaat ook om eten met “vermenigvuldigers” op kosten van RBB in je privé appartement en een luxe bedrijfswagen met massagestoelen. De afzender zou de belasting van de auto als “onderdeel van de vergoeding” hebben overgenomen. Dat meldt de Tagesspiegel. Bovendien zou Schlesingers echtgenoot Spörl de auto van de zaak hebben gebruikt voor zijn eigen zakenreizen.

Politiechef Berlijn “geïrriteerd” door facturering voor privémaaltijden

Volgens onderzoek van de Tagesspiegel zou Schlesinger een door de omroep gefinancierd privésalon met illustere groepen gasten hebben gerund. Dat heeft een Brandenburgse staatspoliticus tegen de krant gezegd. In februari zou een van de diners ruim 1150 euro hebben gekost. Onder de gasten waren de Berlijnse politiechef Slowik en Charité-baas Kroemer, die daar genoten van een viergangendiner. Schlesinger zou de kosten van de omroep hebben vergoed. Slowik had een professionele ontmoeting ontkend. Haar woordvoerder heeft gezegd dat het “op geen enkele manier duidelijk” was dat de bijeenkomst professioneel van aard had kunnen zijn. Slowik noteerde gisteren met grote verbazing en ergernis de mededeling dat het avondeten uiteindelijk door RBB is betaald.

Zoals de krant “Bild” eerder meldde, werden sinds 2016 ook renovaties voor meer dan 650.000 euro uitgevoerd in het kantoor van Schlesinger in de Berlijnse tv-toren. Voor het gewenste kostbare parket zouden zelfs gunningsrichtlijnen zijn omzeild, documenten die beschikbaar zijn naar de show “Tagesspiegel”.

Schlesinger treedt af als RBB-baas

Schlesinger nam zondag per direct ontslag als directeur van Rundfunk Berlin-Brandenburg (rbb) en trad af als hoofd van het station. De zaak Schlesinger gaat over de vraag of de stationsbeheerder en de stationsbeheerder Wolf bij een mogelijke belangenverstrengeling niet te laks met elkaar hadden kunnen omgaan.

Schlesinger kan in haar ontslagbrief als volgt worden geciteerd: “Mijn verantwoordelijkheid geldt voor rbb en haar medewerkers. Op dit moment ligt de focus niet meer op het journalistieke en publicerende optreden van de omroep, maar op mogelijk en vermeend wangedrag van de artistiek leider. Dat betreur ik ten zeerste en bied mijn excuses aan aan de medewerkers van de rbb voor deze ontwikkeling.

Voor mij is de terugtrekking een logisch gevolg van mijn belofte om altijd en eerst op te komen voor de belangen van rbb. Tegelijkertijd hebben persoonlijke beschuldigingen en laster een niveau bereikt dat het voor mij persoonlijk onmogelijk maakt om in functie te blijven. Ik hoop dat ik met deze stap het gemakkelijker zal maken om de beschuldigingen op te helderen.”

Hagen Brandstätter volgt Schlesinger

Schlesinger is nu met verlof tot zijn definitieve vertrek, zoals het hoofd van de raad van bestuur van RBB de “Bild’ meldt de krant. “Schlesinger voert gewoon geen taken meer uit voor de RBB. Ze mag niet in huis komen en heeft geen toegang tot systemen. Daarom heeft ze nu vakantie. We gaan eind van de week kijken of we verlof opnemen of maak een andere afspraak.” Volgens de “Bild” is het verzoek van Schlesinger om een ​​hoge ontslagvergoeding de reden voor dit verlof ofwel tot het einde van de opzegtermijn eind februari 2023 – ofwel om de deadline te verkorten.

Maandag houdt de omroepraad van de omroep een speciale vergadering – dit was al gepland vóór het aftreden van Schlesinger. Friedrike von Kirchbach, voorzitter van de rbb Broadcasting Council: “Als Patricia Schlesinger haar functie neerlegt, is dat de juiste stap in de huidige situatie, omdat de uitgebreide beschuldigingen nu onafhankelijk van de dagelijkse gang van zaken bij rbb kunnen worden opgehelderd. Ik dank haar hiervoor De Omroepraad zal maandag in zijn bijzondere zitting de nieuwe situatie kunnen behandelen en adviseren wat de volgende stappen moeten zijn.

Hagen Brandstätter, de adjunct-directeur, neemt met onmiddellijke ingang de leiding van de rbb over.

Leave a Reply

Your email address will not be published.